Voor de eerste keer naar New York? Vorige week hebben Mia en ik onze primeur gehad. We wilden deze citytrip ervaren als echte New Yorkers, maar dat gaat natuurlijk niet lukken als je er voor de allereerste keer komt. Onze trip bestond dus vooral uit het bezoeken van de echte New Yorkse “landmarks”. Het was een New York voor Dummies trip en het was ge-wel-dig!!

We zijn in totaal 6 dagen in New York verbleven, waarvan er twee min of mee verloren gingen aan de reis. 4 dagen bomvol New York sightseeing. De eerste twee zagen er als volgt uit:

Dag 1: Hop on Hop off, Times Square, Rockefeller Center, M&M’s store, Central Park, Guggenheim, Forever 21

Zo’n rode toeristenbus… moet dat nou echt? JA! Als beginner is dit echt the best way to start. Je kunt verschillende routes kiezen. Wij hebben de uptownroute (dag 1) en de downtownroute (dag 2) genomen. De chauffeur vertelt allerlei leuke facts over filmps die waar zijn opgenomen, je rijdt langs de plek waar John Lennon is omgebracht, ziet het appartement waar Yoko Ono nog steeds woont en komt langs verschillende locaties waar Sex and the City is opgenomen. Tussendoor hop je van de bus af. Beklim je bijv. de Top of the Rock (Rockefeller Center) en geniet je van het spectaculaire uitzicht (samen met nog een paar honderd andere toeristen).

Times Square

Times Square is om de hoek. Overweldigend! Vervolgens jump je weer op de bus en laat je je afzetten bij bijv. het Guggenheim museum (daar had ik stiekem iets meer van verwacht. Zo flauw ook dat je geen foto’s mag maken). Je kunt fietsen of wandelen door het Central Park (wat een geluk met het weer hadden wij! En je weet niet wat je ziet, een hele binnenbaan met alleen maar hardlopers en wielrenners). De bus rijdt ook langs een aantal supergrote Apple Stores (waarom heb ik de Apple TV toch niet gelijk even gekocht, het scheelt echt). M&M’s in de meest gekke kleuren koop je voor “slechts” 12,95 per 500 gram in een enorme M&M store en shoplustigen gaan los in Sephora en Forever 21. Mia moet ik bekennen, heeft de meeste pret bij de Starbucks, waar ze gretig nipt aan haar allereerste Decaf Vanilla Flavoured Latte (zo lekker op z’n Amerikaans uitgesproken). Maar het allerblijst wordt ze toch wel van plekken met goedwerkende wifi 😉

Guggenheim New York

Dag 2: Hop on Hop off (downtown), 9/11 Memorial, GreenWich, ChinaTown, New York Yankees

Nog niet uitgebust op dag 2? Nee hoor. We jumpen weer op onze favoriete plek achterin. Eigenlijk willen we gewoon de hele rit blijven zitten. We hebben de grootste lol met het maken van maffe selfies. Maar het is dan toch tijd voor een serieus moment: het 9/11 memorial. De wachtijden zijn ook serieus. We moeten 1,5 uur lang in de rij staan!! Stevige controle, we mogen van de agenten nog net onze kleding aanhouden. Uiteindelijk binnen zien we twee vierkanten bakken met watervallen en een hoop mensen foto’s nemen. Het is lastig je voor te stellen dat hier zoveel leed heeft plaatsgevonden. Maar als je alle namen leest en de bloemen ziet krijg je automatisch kippenvel.

911 memorial

We lopen nog wat rond, bezoeken St. Pauls (waar alle brandweermannen ten tijde van de ramp onderdak kregen) en nemen de bus naar ChinaTown. We stappen uit, moeders schiet wat streetartfoto’s en we stappen weer op. We komen bij GreenWich maar hebben helaas geen tijd! (wat ziet dit wijkje er leuk uit…) We moesten maar eens gaan kijken hoe de Subwayroute werkt naar de New York Yankees!!! Zij spelen vanavond tegen de Los Angeles Angels en wij hebben tickets, yiehaaa!! (blog over deze belevenis lees je hier).

Onze 3e en 4e dag waren ook fantastisch. We zijn o.a. naar het hippe wijkje Williamsburg in Brooklyn geweest. We hebben onze haren laten knippen bij een New Yorkse salon. De Brooklyn Bridge zijn we overgestoken te voet (wat een geweldige ervaring was dat). En we zijn naar Coney Island gegaan. Een wel heel spannend tripje… Het verslag van dag 3 en 4  lees je hier.

new york citytrip

Tot slot nog wat tips voor een eerste bezoek aan New York:

AirBnB: wij hadden een appartement in Brooklyn gehuurd via de app AirBnB. Ik was in totaal voor 5 nachten 350 euro kwijt, wat enorm scheelt ten opzichte van een hotel in Manhattan. En hoe leuk is het wel niet om je tijd door te bengen in de woning van een “local” en als je mazzel hebt ook nog eens tips te krijgen van deze citizen.

Eten: Gezond eten tijdens dit soort dagen is in New York nog best een uitdaging. Ontbijttentjes kwamen niet voor in de buurt van onze hop on hop off bus. Wij begonnen onze dag met een banaan van de toko bij ons op de hoek. De volgende hap was Uptown bij een Starbucks of ander koffietentje: koffie met muffin of brownie.  Op dag 3 & 4 kwamen we veel fijnere en gezondere eettentjes en smoothiebars tegen bij Chelsea Market en Williamsburg.

Metro: al doende leert men 😉 Wij hebben best wel vaak een verkeerde metro gepakt. Ook savonds waardoor we in vage buurten in de Bronx en Brooklyn belandden. Toch is het heel gemakkelijk, als je de naam van je station maar gewoon onthoudt. (Dus als jouw station Myrtle Willoughby Avenue heet, dan neem je niet de subway naar Myrtle Wyckoff Avenue…)

Hop on Hop off: wij vonden twee dagen bussen voldoende. We hadden tickets voor drie dagen en konden dan nog meer routes volgen, maar dit is er niet van gekomen. Wij hadden van tevoren geboekt, maar  bij elke busstop staan verkopers voor je klaar om je aan ticketes te helpen. Meer info vind je hier.

Shoppen: is ons niet echt goed gelukt. Wij zijn in ieder geval niet echt een lange winkelstraat met allerlei winkels bij elkaar. 5th avenue is een tikkeltje te hoog gegrepen. In de leuke wijkjes heb je wel veel boetiekjes en vintage kleding. Maar daar werd Mia niet heel happy van (“hebben ze niet gewoon een Primark ofzo”)

Verslag New York dag 3 & 4

Naar de Yankees in New York

Vliegen naar New York? Eitje…