havermout goed voor

Waar ontbijt jij mee, misschien al met een product met havermout? Slim, want havermout behoort tot de beste ontbijtproducten ter wereld. Havermout is supergezond en…  je kunt er zelfs mee afvallen!

In dit artikel geef ik 5 redenen waarom havermout zo goed voor je is.

1) Havermout is goed voor de lijn:

Je zal als je aan de lijn doet misschien niet gelijk denken aan een ontbijtje met pap van havermout. Maar het is het overwegen meer dan waard: de oplosbare vezels in havermout nemen heel veel water in zich op, dit zorgt ervoor dat je langer een vol gevoel Daarnaast is havermout opgebouwd uit trage koolhydraten. Je lichaam doet er dus lang over om het te verbranden en moet daar hard voor werken. Kortom: veel en langdurig energie én lang geen hongergevoel.

Hoe maak je een lekkere havermoutpap? Je leest het hier.

2) Havermout is goed voor je huid:

Ik heb al een paar jaar last van huidirritaties in mijn gezicht. Behoorlijk irritant. Havermout blijkt een hele rustgevende werking te hebben als je het gebruikt als beautyproduct. Echt! Havermout werkt ontstekingsremmend, haalt vlekjes weg, verzacht en hydrateert. Je kunt het gebruiken als dagelijkse reiniging (meng 2 eetlepels havermout met wat warm water en wrijf dit zachtje over je gezicht) of zelfs als masker of scrub.

Dit havermoutmasker maak ik eens per week en maakt mijn gezicht zó superglad!

3) Havermout is ideale sportvoeding:

Ik zei het al, havermout is rijk aan veel (langzame) koolhydraten. Hier heb je als sporter baat bij omdat de energie afgifte over een langere periode wordt uitgespreid. Daarnaast bevat havermout veel fosfor, magnesium, ijzer en vitamine B. Allemaal goed voor de energieproductie in het lichaam. Dus… mocht je je er niet toe kunnen zetten, tot dat rondje hardlopen? Lees dan eerst eens deze tips en neem vervolgens een lekkere smoothie met havermout.

Smoothie met havermout

“Mug cake” met havermout

havermout gezond

4) Havermout zit boordevol gezondheidsvoordelen:

– Het is cholesterol verlagend. Havermout bevat beta-glucanen, oplosbare vezels die in de darmen veel vocht opnemen. Daarbij binden ze ook wat cholesterol, galzouten en vetzuren. Hierdoor daalt het cholesterolgehalte in het bloed.
– Het is goed voor de spijsvertering. De vezels in havermout nemen niet alleen water op, ze zijn ook een ideaal smeerseltje voor je darmen. Vezels vormen namelijk een smeermiddel in de darmen waardoor de vertering van voedsel beter verloopt.
Havermout verkleint kans op diabetes. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat havermout het risico op diabetes type 2 verlaagt. Mensen die diabetes hebben worden zelfs door de Amerikaanse Diabetes Organisatie aangeraden om havermout te eten. De oplosbare vezels in de havermout zorgen ervoor dat het glucose level in het bloed op peil blijft.
Het voorkomt diverse soorten kanker, waaronder één van de meest voorkomende en gevaarlijkste soorten: darmkanker. Volgens een Amerikaans onderzoek neemt de kans op bepaalde soorten kanker tot wel 41 procent af door het eten van vezelrijke volkoren producten, zoals havermout.
Havermout werkt goed tegen jeuk. Heb je last van een vervelende muggenbult? Maak meng 1 eetlepel water met 1 eetlepel en breng het goedje aan op de aangedane plek.
Havermout is van nature glutenvrij. Dus ook voor mensen met een glutenallergie is dit een wondermiddel om mee te ontbijten bijvoorbeeld.

Lekkere & makkelijke havermoutkoekjes met banaan

5) Havermout is goed voor je portemonnee

Ook wel een hele fijne bijkomstigheid. Een goed pak havermout koop je in elke supermarkt al voor rond de 50 cent. Ik kijk zelf wel altijd even op het etiket of het pak uitsluitend havermout bevat en geen zinloze toevoegingen.

Bananenbrood met havermout

havermout goed

Nog een leuk havermoutweetje:

Dacht jij ook dat pap echt iets voor Hollanders is? Not… Havermout komt van oorsprong uit China maar wordt inmiddels al duizenden jaren in het Westen verbouwd.