Vorig jaar heb je wellicht mijn (Saskia) blogs gelezen over de Nijmeegse Vierdaagse. Ik zei, na de loodzware 100e editie, dat doe ik nooooooooooooooit meer. Maar hé, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ja hoor: ik heb me weer ingeschreven en ga dus dit jaar opnieuw de 4 x 40 kilometer lopen. Zou ik dan toch, net als die duizenden andere lopers, definitief besmet zijn met het Vierdaagse virus? We gaan ‘t zien! Vanaf hier kun je me volgen.

Even terugblikken op de Nijmeegse Vierdaagse 2016

Vorig jaar had ik  een bepaalde voorstelling de Nijmeegse Vierdaagse: vier dagen afzien, maar ook vier dagen plezier. Die voorstelling werd bewaarheid: het wás afzien en het wás feest. Toen was ik niet bepaald een geoefende wandelaar en vond ik wandelen eigenlijk niet echt leuk. En dat is nu nog steeds zo :-). Ik doe ‘t dan vooral voor de prestatie, voor het plezier, het feest en de onbeschrijfelijke sfeer.

Vorig jaar had ik verschrikkelijk veel blaren, die mede door de verzengende hitte en de hoosbui op vrijdag, nog eens verergerden. Ik heb toen alles geprobeerd om de blaren tot een minimum te beperken, maar helaas zonder resultaat. Dit jaar ga ik alles op alles zetten om de hoeveelheid blaren te beperken; al heb ik er maar eentje minder….dan is het voor mij al geslaagd.

Nijmeegse vierdaagse

Zo zagen mijn voeten er op dag drie vorig jaar uit toen de medewerkers van het Rode Kruis mijn voeten hadden verzorgd…

Hoe pak ik ‘t dit jaar aan?

In 2016 heb ik mij ingeschreven voor het trainingsprogramma voor Vierdaagse debutanten. Dit jaar kan dat dus niet, maar maak ik wel gebruik van het opbouwschema van toen: beginnen met 5 kilometer, dat uitbreidend naar 40 kilometer een week of twee voor de Nijmeegse Vierdaagse. Er tussendoor andere sporten doen zoals zwemmen. Vorig jaar ging ik ook naar de sportschool, maar die laat ik dit jaar links liggen.

Inmiddels heb ik al een training van 30 kilometer en diverse van 20 kilometer in de benen. En eerlijk is eerlijk: het gaat best goed.

Mijn tips:

  • Ik heb een loopmaatje in de vorm van mijn partner. Hij moet weliswaar 50 kilometer (de bikkel) met mij wandelen, maar samen lopen is heerlijk en prima te doen. Je kunt elkaar door de moeilijke momenten heen helpen en het geeft veel afleiding van mijn blaren en andere lichamelijke ongemakken. Tijdens de Vierdaagse zelf zullen we delen ook samen kunnen lopen. Gezellig!
  • Ik heb wéér andere wandelschoenen aangeschaft. Ditmaal ben ik zeer grondig te werk gegaan en heb schoenen die speciaal op mijn voeten zijn afgestemd gekocht. En verhip: ik heb nog wel blaren, maar stukken minder
  • Ik ga eens in de twee maanden naar de pedicure. Of dat uiteindelijk helpt zal de tijd moeten leren, maar het is best lekker om m’m poezelige voetjes te laten verzorgen.
  • Ik plak/tape mijn voeten preventief in met leukoplast. Ik doe dat dakpansgewijs en zoveel mogelijk zonder hobbels, bultjes of verdikkingen in de tape. Ná het lopen trek ik ‘t er niet meteen af, maar laat het zitten totdat het vanzelf loslaat. Dan trek je namelijk ook niet je huid mee!

Op naar de Nijmeegse Vierdaagse van 2017. Via Gladiola, here I come!

Nijmeegse Vierdaagse

Wanneer is de Nijmeegse vierdaagse 2017?

Dit jaar van 18 t/m 21 juli. Meer informatie vind je hier.

Lees ook: