Al een tijd lang ben ik gek op wandelen. Vooral het afgelopen jaar is mijn wandellust flink toegenomen. Of dat met leeftijd te maken heeft? Wie weet. Maar een feit is wel dat ik ook steeds meer jongeren tegenkom tijdens mijn wandelrondjes. Waarom wandelen gezond is? Ik geef je 10 redenen.

Wat een geluk toch, dat ik aan de rand van Haarlem woon. Het strand, de Kennemerduinen, diverse landgoederen en de Amsterdamse Waterleidingduinen. Ik kan het allemaal als mijn achtertuin beschouwen. Een wandeling zie ik dan ook echt niet als een straf. En soms, heel soms kan ik zelfs Mia zo gek krijgen om met mij een blokje om te gaan. Zoals hier, in Elswout.

PPVDW: “Serieus mam, wandelen? In de natuur?!”

Wandelen heeft tal van voordelen. Het zorgt voor vermindering van stress, je hart- en longen worden er sterker van, je geheugen wordt beter en het prikkelt zelfs de creatieve geest! Wandelen blijkt ook nog eens een van de meest verantwoorde manieren van bewegen en mooi meegenomen is dat je er – mocht het nodig zijn – ook nog van kunt afvallen.

VET veel calorieën verbranden door te wandelen

Wandelen is de minst blessuregevoelige sport

Wist je dat… in vergelijking met andere sporten wandelen een hele kleine kans op blessures heeft? Heel fijn ook dat je het altijd en overal kunt doen. Een wandeling via de papierbak naar de supermarkt en terug, kun je natuurlijk ook al als een wandeling beschouwen. Wat wel prettig is, is een paar goede schoenen. Op hakken een wandeling maken, kan ik je niet aanraden. Gehakte schoenen zijn in mijn garderobekast trouwens sowieso amper aanwezig. Sportschoenen en stevige Timberlands destemeer! En sinds kort heb ik zelfs officiële wandelschoenen! Het zijn schoenen van het merk Hanwag, de zgn. Banks, die tal van (ergonomische) voordelen hebben voor wandelaars. Zo is er een speciale tussenzool die helpt bij het soepel afrollen van de schoen. Ze zijn geschikt voor wandelingen op alle terreinen, van vlakkere tochten tot likes die je van berghut naar berghut leiden, in bijvoorbeeld Oostenrijk of – mijn favoriete wandelbestemming – Noorwegen. Ook handig: de GORE-TEX-voering houdt de voeten lekker warm (en toch ademend!) en droog. Ik noem ze dan ook liefkozend mijn “wandelslofjes” 😉

Waarom wandelen gezond is? 10 redenen

#1 voor spieren en botten

Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten. Veel ouderen merken dat ze pijn hebben als ze hun gewrichten draaien, bijvoorbeeld bij het dansen. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.

#2 voor de longen

Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.

#3 tegen depressie

Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.

#4 tegen diabetes

Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.

Wandeltips | de Schoorlse Duinen

#5 tegen overgewicht

Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.

#6 voor hart en bloedvaten

Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50 procent als mensen één uur per week actief zijn.

#7 voor de hersenen

Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter. De hersenstichting heeft een hele leuke app ontwikkeld om mensen te stimuleren meer te gaan wandelen. In deze app kun je bijvoorbeeld een groepje aanmaken met bijvoorbeeld collega’s, familie of vrienden en een wandeluitdaging met elkaar aangaan. Ik doe dit met collega’s en we vinden het ontzettend leuk.

#8 voor de nachtrust

Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

Wandeltip: het wisenten uitkijkpunt in Middenduin (Overveen/Haarlem)

#9 voor de darmen

Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

#10 tegen (bepaalde soorten) kanker

Veel wandelen schijnt de kans op bijvoorbeeld darm-, borst- en baarmoederkanker te verkleinen.

bron

Wandelen gezond? Jazeker, maar ook gezellig

Veel van de genoemde gezondheidseffecten treden pas op als je langere tijd elke dag blijft wandelen. Maar je zult zien, al na een week verbetert je conditie. En los van de fysieke voordelen van wandelen, doet het natuurlijk ook iets met je mind. Wie gaat wandelen voelt zich vaak meteen meer ontspannen en krijgt een beter humeur. Wandelen in mijn eentje vind ik heerlijk. Ik stap stevig door en kijk ondertussen om me heen. Als ik ‘s avonds bijvoorbeeld een ommetje maak, dan vind ik het leuk om stiekem een beetje bij de mensen naar binnen te gluren. Hoe hebben zij het ingericht? Wat kijken zij op TV. Wandelen in goed gezelschap vind ik nog net iets leuker. Kletsen, samen genieten van de natuur, een rustmomentje inbouwen met wat lekkers, zoals hier met vriendin Laura.

Wandelen in middenduin

En, ben jij ook al gegrepen door de wandellust?