In oktober lanceert Histor de campagne 101 Karakters. In een notendop ziet deze er als volgt uit: Piet Hein Eek ontwerpt een kastje. Consumenten worden opgeroepen in te sturen hoe zij dit kastje met de kleuren van Histor karakter zouden willen geven. 101 winnaars worden gekozen en komen op 9 november tezamen om op een TOPlocatie (de werkplaats van Piet Hein Eek) hun ontwerpen in het echt uit voeren.
En daar zijn we dan. In de prachtige studio van Piet Hein Eek. Verschillende kastjes staan al mooi uitgestald, deze zijn een week eerder geschilderd door diverse bloggers en stylisten.
Aankomst voor de pers en deelnemers is om 10.30 uur. Er wordt meer verteld over de campagne door Mylène Heystek, marketingdirecteur van Histor. Piet Hein Eek legt uit hoe het kastje tot stand is gekomen. Een kleurstyliste (gekleed in stemmig zwart, maar haar kleurrijke karakter compenseert dit ruimschoots) inspireert met de op dit moment geldende kleurtrends (zonniggeel, okergeel en blauwtinten). En Anet Niterink(hoofdredacteur 101 Woonideeen) staat stil bij de keuze van 101 Woonideeen als juiste mediapartner.
Om 11.00 uur trekken de winnaars hun verfschorten aan om hun inzending in het echt vorm te gaan geven. Geweldig om te zien hoe alles samenvalt: het kastje, de verf én de passie vanuit de consument.
De werkplaats van Piet Hein Eek is echt super inspirerend! De winkel, het restaurant, een expositieruimte en ook nog af en toe cultureel entertainment maken deze plek tot een echte hotspot. Hier lees je meer over deze TOP plek.
Voor de pers/bloggers is er ook nog gelegenheid tot het stellen van vragen. Mijn vraag stelde ik aan Piet Hein Eek: “Wat zijn voor jou de belangrijkste afwegingen om een commerciele samenwerking wel of juist niet aan te gaan”? In zijn antwoord vertelde hij vooral altijd op zoek te zijn naar uitdagingen. Die liggen hem niet zozeer in het beplakken van bestaande Wehkamp meubelelen met Piet Hein Eek behang. Pas als hem de vraag gesteld wordt iets compleet nieuws te ontwerpen en te bedenken, grootschalig of kleinschalig, dan wordt zijn aandacht getrokken.
Tot slot nog over de campagne zelf:
Deze kent 4 fases:
1) Werven van deelnemers. Via inzet social kanalen, media vanuit Histor zelf, nieuwsbrieven e.d. van 101 Woonideeen, communicatie op De Woonbeurs. Het ging als een lopend vuurtje. Mede door inzet van bloggers als influencers. Alles bij elkaar heeft dit geresulteerd in bijna 4.000 inzendingen
2) Selecteren deelnemers. Dit gebeurt door een vakjury bestaande uit hoofdredacteur Annet Niterink van 101 WI, interieurstylist Marie-Gon en Histor zelf.
3) Histor Event bij Piet Hein Eek, waarvan hierboven het verslag.
4) Consumentencampagne. Deze gaat nu van start en heeft als doel de consument kennis te laten maken met de verschillende verftechnieken die zo fijn uit te voeren zijn met de kleuren van Histor. Dit wordt o.a. uitgerold door inzet van print en video, via payed – owned – earned media
Betrokken partijen: Histor (adverteerder), Lemz (idee, creatie, PR begeleiding, uitrol), Vizeum (Mediabureau), Sanoma (mediastrategie vanuit Marketingpartnerships, 101 Woonideeen en bloggers vanuit blogtoday: aprilandmay, Beeldsteil, Vosgesparis en last but not least Interiorator)
Wat was mijn rol nu eigenlijk in dit geheel:
1) verantwoordelijkheid als Strategie & Conceptmanager vanuit Sanoma – Marketingpartnerships
2) aanwezigheid als (startend) blogger
Beste Bonnie, een tijd geleden heb jij een foto van de Afvalbuste van Piet Hein Eek gemaakt. Zou je hierover contact met me kunnen opnemen over het gebruik ervan? Je kunt mailen naar kunst@pietheineek.nl. Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, Merel