De puber uit bed krijgen is een probleem, of het nou doordeweeks of in het weekend is. De moeder uit bed krijgen, dat gaat echter veel gemakkelijker. Als de wekker gaat ben ik wakker en – ja ik kan niet anders zeggen – een zonnetje 😉 Het snoozen heb ik zo goed als afgeleerd, vooral nu ik weet dat snoozen ongezond is. Waarom? Dat zal ik je uitleggen.

Vroeger naar bed sturen, natte washandjes en geavanceerde wekkers. Alles heb ik geprobeerd om Mia ‘s morgens uit bed te krijgen zonder al teveel trammelant. Voor haar is opstaan het grootste drama dat er is. Het liefst slaapt ze een gat in de dag en blijft vervolgens nog een paar uurtjes extra liggen met Fransje, iPad en iPhone binnen handbereik. Mia is een avondmens pur sang en ik ben een ochtendmens pur sang.

Maar in mijn puberteit was dat wel anders natuurlijk

Ik kan me nog goed herinneren – vooral in de winter – dat ik ‘s morgens wel kon janken als de wekker ging. En toen ik het uitgaan ging ontdekken, lag ik natuurlijk ook liever tot de middag in bed te tukken. Maar toch ben ik erachter, dat ik ‘s morgens op mijn best ben. ‘s Avonds rond een uurtje of 22/23 naar bed. En ‘s morgens om 6.30 weer fris en fruitig. Inmiddels heb ik eigenlijk geeneens een wekker meer nodig, dit is mijn ritme.

Hoe zit het eigenlijk met slapen

Slapen doe je in cycli van vijf fasen. Elke cyclus duurt ongeveer 90 tot 100 minuten. In totaal doorloop je deze fasen in een nacht zo’n vier tot zes keer. Het begint met een overgangsfase van waken naar slapen, gevolgd door een diepere slaap, twee fasen van zeer diepe slaap en de bekende REM-slaap. De diepste slaap duurt aan het begin van de nacht erg lang en wordt in de laatste cycli steeds korter. Tegen de ochtend is er meer lichte slaap en REM-slaap, ook word je vaker wakker.

Als je de biologische klok zijn gang laat gaan, word je uiteindelijk automatisch wakker op het meest gunstige moment. Je slaap wordt namelijk steeds lichter, de lichaamstemperatuur stijgt en de hoeveelheid van onder andere de zogenaamde waakhormonen cortisol en adrenaline neemt toe.

bron

slaapkamerinspiratie

Lees ook: 5 tips om uitgerust wakker te worden

Een daarvan is natuurlijk een fijne slaapomgeving creëren. Ik vind de slaapkamers hierboven toch zo mooi…

Snoozen ongezond of niet?

De wekker houdt natuurlijk geen rekening met jouw ideale wekmoment. Zo kan het zijn dat je abrupt gewekt wordt uit een diepe slaapfase, waardoor je je erg suf voelt. Snoozen kan dan erg lekker zijn. Maar laatst las ik in het AD dat snoozen ongezond is en zelfs een ware marteling voor je hersenen! Onze hersenen willen namelijk graag ongestoord slapen en op een natuurlijke manier wakker worden. Snoozen is daarvan het tegenovergestelde; het onderbreekt je slaapcyclus en herstart deze, waardoor je eigenlijk met een veel moeier gevoel opstaat. Zo zou de kwaliteit van de slaap die je na het indrukken van de snoozekop krijgt erg slecht zijn. Het is vaak een lichte slaap, waardoor je je daarna meestal nog slapper en vermoeider voelt. Onderbroken slaap zorgt er ook voor dat je dagelijkse prestaties achteruitgaan. Het kan zijn dat je de REM-slaap onderbreekt en hierdoor hebben je hersenen minder tijd voor het verwerken van informatie. Dit kan negatief uitpakken voor je geheugen en verdere mentale functioneren.

“Mam please! Laat me nog 10 minuutjes slapen!!”

Om het opstaan voor Mia toch min of meer natuurlijk (voor haar dan) te laten verlopen doe ik het volgende. Ik duik om 6.30 de badkamer in en zet ondertussen voor haar een muziekje aan van haar eigen Spotify playlist. Ik knip een lichtje aan of doe de gordijnen open en maak een beetje extra herrie. Fransje laat ik naar boven, die kruipt geheid bij Mia op bed om aandacht te vragen. Als ik klaar ben met mijn eigen ochtendritueel haal ik Mia uit bed, al dan niet onder zachte dwang. Dan is het een kwestie van mijden, want van het humeur van een avondmenspuber kun je natuurlijk niet al teveel verwachten 😉 Als ze uiteindelijk aan haar ontbijtje zit gaat het al stukken beter en kan de dag ook voor haar beginnen. Het is dan inmiddels 7.45 uur…

Wat vind jij, is snoozen ongezond voor jou?

Ben jij een echte snoozer of gelijk zo fris als een hoentje? Ik ben benieuwd!

Snoozen gezond of ongezond?