Voedzame smoothie - 5 tips

De dag begin ik graag met een lekkere smoothie. Je kunt eindeloos variëren met de ingrediënten alleen een nadeel van dit vloeibare ontbijtje is dat het niet altijd even goed vult. Maar pas je een van deze 5 tips toe, dan heb je een supergezonde en voedzame smoothie.

Een smoothie drink ik graag weg in de ochtend. Ik heb hem zo gemaakt en kan mocht ik thuis geen zin hebben om hem op te drinken, dan schenk ik hem in bijvoorbeeld een Dopper en heb een prima ontbijtje to-go. Als ik een voedzame smoothie maak dan kan ik makkelijk door tot de lunch.

Hoe maak je een voedzame smoothie?

1. Met avocado

De avocado is je beste vriend als het om smoothies gaat. Vol met gezonde vetten en hij geeft je smoothie een heerlijk romige textuur. De vetten zorgen er niet alleen voor dat je langer vol zit, ze houden ook je bloedsuikerspiegel stabiel. Deze smoothie met kersen en avocado is een van mijn favorieten, en kun je ook heel goed ‘s avonds drinken.

2. Met banaan

Banaan is een van de belangrijke ingrediënten in veel smoothie-recepten is. Bananen maken je smoothie lekker romig, en geven een zoete smaak. Omdat een banaan relatief veel (natuurlijke) suikers bevat, geeft hij je snel energie. Tip: vries je banaan (zonder schil!) in en je maakt je smoothie nog romiger. Deze detox smoothie met kokosmelk, spinazie en banaan is heel erg lekker.

3. Met yoghurt

Meestal maak ik een smoothie met amandelmelk maar ik varieer ook met (Griekse) yoghurt. Yoghurt maakt de smoothie dikker en geeft hem een friszure smaak. De eiwitten in zuivel geven je lang een verzadigd gevoel en het combineert lekker met verschillende fruitsoorten. Deze smoothie met peer, druiven, spinazie en Griekse yoghurt is geweldig.

4. Met havermout

Gooi je een handje havermout in de blender dan voeg je in één keer goede vetten, langzame koolhydraten en gezonde vezels toe. Ik ben groot fan van havermout. Deze smoothie met havermout, banaan en mango vind ik heerlijk. Tip: week een handje havervlokken een nacht in water voor een extra romig resultaat.

Vullende smoothie met havermout, banaan en mango

5. Een voedzame smoothie met noten en zaden

Walnoten, amandelen, paranoten of cashewnoten, ze voegen allemaal extra bite en gezonde vetten toe aan je smoothie. Is jouw blender niet zo sterk? Week de noten dan een nachtje in water om ze zachter te maken. Tip: een eetlepel amandelmeel heeft hetzelfde effect en is nog makkelijker. Ook lekker: een eetlepel pindakaas meeblenden.

 

Hennep-, lijn-, & chiazaad zorgen voor extra energie. Hennepzaad is een goede bron van plantaardige eiwitten, bevat omega 3, 6 en 9-vetzuren en allerlei vitaminen en mineralen. Lijnzaad en chipzaad bevatten ook omega 3 vetzuren en zitten volop vezels. Deze zaden zullen de smaak van je smoothie allesbehalve overheersen maar maken ’em wel in één keer een stuk voedzamer.